Thursday, April 21, 2022

لیدرشیپ

 لیدر شیپ 

از قول استاد بزرگ جیم ران تکرار میکنم که : فلسفه زندگی شما همانند بادبان های کشتی شما هستند که مقصد نهایی شما را صرف نظر از جهت وزیدن باد تعیین می کنند.

فلسفه ما اولین قسمت از پنج قسمت پازل زندگی ماست. و اما من به شخصه فکر میکنم که در هر زمینه ای میتوانیم از این الگو استفاده کنیم. اما در قسمت فلسفه ما قوانین بسیار کلی و عام داریم و سپس می توانیم به قسمت های ریزتر بپردازیم. 

اسم قوانین بسیار کلی و عام را قوانین اصلی میگذاریم که زندگی ما را تحت کنترل دارند. مانند رییس جمهور کشور زندگی ما می مانند. یعنی در بالاترین سطوح حکمفرمایی می کنند. 

قانون شماره یک: لیدرشیپ یک فرصت ناب و اصیل در زندگی است که فرد لیدر این شانس و موقعیت را دارد که در زندگی افراد بیشماری نقش مثبت ایفا کند که بابت ایفای این نقش قرار نیست بصورت مادی یا حتی معنوی برآیندی برایش ایجاد شود اما در نهایت بزرگترین داشته اش این افتخار خواهد بود که در زندگی دیگران توانست این لیاقت را برای خود کسب کند که نقش آفرین مثبت و بیادماندنی باشد.

برای شخص لیدر چیزی که بدست آورده حس ارزشمند مفید بودنش در زندگی دیگران است. این فیلتر در درون شخص لیدر وجود دارد و بهترین داور برای بررسی خود شخص است. قطعا اتفاقات زیادی جدای این حس خواهد افتاد که تقریبا همه آنها قابل نمایش می باشد اما برای یک لیدر هیچ چیزی جز حس مفید بودنش او را ارضا و سپس رشد نمیدهد. 

در ابتدا باید بدانیم لیدرشیپ کدام است. شخصی بنام لیدر که افراد با التماس و با زحمت و یا حتی با شنیدن هزاران امر و نهی سعی در کمک گرفتن از وی می باشند و این شخص از زاویه قدرت و شهرت و دانایی و مکنت با آنها برخورد و زندگی میکند. یا اینکه شخصی به نام لیدر با نهایت خضوع و دقت و حساسیت و درک و انسانیت و محبت و البته قاطعیت سعی در یافتن هر موقعیت کوچک یا بزرگی میکند که کسی با جایی یک قدم به سمت جلو ببرد. این حرکت به سمت جلو میتواند حسی یا کاری باشد. در این سناریو شخص لیدر دربدر دنبال موقعیتی برای ایفای نقش زیبای رهبری است. برای وی روزهایی پر از شکستن ، سرشار از ناسپاسی افراد، پر از شکایت و اعتراض و ... اما دنیای درونش سرشار از حس اینکه من همه تلاش خودم را کردم و چشمانش سرشار از اشک همیشه آماده و گلویش انبوه بغضی است که با هر جرقه ای کلید میخورد.

کمی اغراق در ادبیات لازم بود تا روزهای یک لیدر را به نمایش بگذارم اما دقت کنید که یک لیدر میداند یک لحظه مفید بودنش در زندگی یک شخص به همه اشکها و بغض های تاریخ میارزد. پس برای لیدر این صحنه های به ظاهر دراماتیک زیاد چیز خاصی نیست. 

اگر امروز مسیر زیبای لیدرشیپ را آغاز کرده اید از شما میخواهم ابتدا به این سوال پاسخ دهید که از نظر شما دنیای لیدرشیپ کدام یک از سناریوهای مطرح شده در بالاست؟ دقت کنید که برای هر کسی میتواند این انتخاب صحیح باشد اما قطعا بابت انتخاب پاسخ در زنگی لیدرشیپی خودش عایدی خواهد داشت.

حس غالب افراد در اولی غرور، خود بزرگ بینی، روابط دور با افراد، تنهایی ... می باشد. اما در دومی شما می توانید حس مفید بودن و ارزشمند بودن، درک و بینش، روابط مبتنی بر عشق و احترام و آرامش واقعی تجربه کنید.

اینکه بزرگترین ویژن جیم ران این بود که در زندگی افراد بیشماری بخشی از داستانشان باشد بی دلیل نیست. این نمونه یک لیدر بزرگ و واقعی است که بزرگترین ثروتش را یافته است. اینکه برای چند نفر می تواند مفید باشد تا روزی که از این زندگی رخت بر می بندد برای سالها هنوز انسانهای بی شماری نام او را بعنوان بخشی از زندگیشان به نیکی ببرند.

No comments:

Post a Comment

آموزش (برای سطح سفیر به بالا)

 آموزش در شبکه نتورک طیف آموزش می تواند از صفر یک نمودار که به معنی سلف اجوکیشن یا همان خودآموز می باشد آغاز شده و تا مس اجوکیشن یا همان آمو...