Wednesday, July 20, 2022

آموزش (برای سطح سفیر به بالا)

 آموزش در شبکه نتورک

طیف آموزش می تواند از صفر یک نمودار که به معنی سلف اجوکیشن یا همان خودآموز می باشد آغاز شده و تا مس اجوکیشن یا همان آموزش انبوه طی وبینار آنلاین یا سمینار حضوری می تواند گسترده باشد. هر گونه سیستم آموزشی در این بین که ترکیبی از این دو نوع روش آموزش خواهد بود باید ضریبی از این دو المان کاملا مستقل را داشته باشد. 

برای یک سازمان که نقطه صفر خود را رقم زده و به سمت جلو در حرکت می باشد در اولین قدم باید این دو مولفه مستقل و عمود بر هم را که هر نوع فضای آموزشی را می سازد، کاملا طراحی کرد. سپس ترکیبات خطی از این دو مولفه مستقل می تواند بررسی دقیقتر شود و بهینه ترین ترکیب خطی این دو مولفه بعنوان سیستم آموزشی در نظر گرفته شود. اما به طور کلی بنا به شرایط می توان گفت که ترکیبات خطی متفاوتی از این دو مولفه کاربردهای متفاوتی نیز خواهد داشت. مثلا اگر در یک جامعه مورد بحث امکان استفاده از آموزش های دسته جمعی محدود شود آنگاه باید دنبال ترکیب خطی مناسبتری برای ارایه آموزش نمود. در این مثال ضریب مولفه خودآموز طبیعتا خیلی بالاتر خواهد بود. 

Training = A (Self-education) + B (Mass-education)

در این نوشته صرفا به ایجاد ساختار آموزشی در یک سازمان نتورک مارکتینگ می پردازیم و مولفه های عمود بر هم آنرا تعریف میکنیم. در قسمت بعد به محتویات و مشخصات کلیدی این دو مولفه می پردازیم و در قسمت های پایانی به بررسی دقیقتر ترکیبات خطی این دو مولفه و نیز یافتن ضرایب ترکیب خطی بهینه خواهیم پرداخت.

آموزش نقطه ای یا همان خودآموز: این مولفه توسط یک ابزار خودآموز به هر شخص در شبکه این امکان را میدهد که بدون نیاز به شخص دیگری آنچه که نیاز است تا از محصولات بعنوان یک مصرف کننده بداند تا درجه ای که قادر باشد قدم به قدم تجارت خود را بسازد و آنرا گسترش دهد، را بدست آورد. این ابزار باید به فرد اطلاعات مورد نیاز وی را ارایه کند، همچنین مهارت های مورد نیاز وی را در زمان خود آموزش دهد،  ابزارهای مورد نیاز شخص را در زمان خود در اختیارش قرار دهد و نیز انگیزه لازم را در قالب محتویات داخل خودآموز به وی انتقال دهد.

بهترین کاندید این مولفه آموزشی یک وبسایت یا یک جزوه یا کتاب و در حالات بالاتر یک اپ و در حالت خیلی پیشرفته تر یک فضای مجازی در متاورس باشد. فرد چشمی خود را برداشته و وارد یک دوره مجازی شده و آموزش خود را کامل به پایان میبرد. سالها پیش این مولفه در قالب یک کتاب یا جزوه ارایه می شد که قطعا امکانات بسیار کمتری نسبت به یک اپ روی موبایل می تواند داشته باشد.

وجود این مولفه بسیار واجب است. فرش آموزشی سازمان در صورت نبود سیستم خودآموز کامل و قوی قطعا ریش ریش خواهد شد و مهم است که درک کنیم که جایگزینی برای این مولفه وجود ندارد. دلیل اینکه جایگزینی برایش نیست ریشه در تعاریف پیچیده ریاضیات مهندسی دارد که از حوصله این بحث خارج است. 

آموزش انبوه: این مولفه آموزشی توسط افراد حرفه ای و نیز فضای حرفه ای با ارایه مطالب حرفه ای رقم میخورد. در واقع فضای این مولفه همان اتفاق مهم در سازمانهای نتورک به نام ایونت می باشد. این مولفه هم مانند همه مولفه های مستقل در فضاهای ریاضی غیر قابل جایگزین می باشد و باید ضریبی از این مولفه وجود داشته باشد. به شکل ساده با مولفه اول یک فرد قوی و موفق و با مولفه دوم یک جمع قوی و موفق می سازیم. به هیچ وجه تک فردهای موفق یک سازمان موفق لزوما نخواهند ساخت و از طرفی یک سازمان موفق به معنی وجود افراد موفق نیست.

بنابراین نتیجه ای که از این نوشته تا به اینجا میگیریم این است که قبل از هر چیزی باید این دو مولفه در سازمان ایجاد شود و در قدم بعد با توجه به شرایط به شکل داینامیکی از ترکیبات خطی متفاوت این دو مولفه استفاده کرد.

تکلیف یک: یک مجموعه آموزشی قدم به قدم به شکل خودآموز با ارایه همه ابزارهای مورد نیاز شخص برای شروع و ادامه در شرکت خود طراحی کنید.

تکلیف دو: برای هفت روز هفته به شکل روزانه هر روز یک جلسه یک ساعته، برنامه آموزشی سازمان خود را طراحی کنید و آنچه از اطلاعات، استراتژی، انگیزه، پروموشن و معرفی ابزار و ... که شایسته میدانید در آن بگنجانید.

No comments:

Post a Comment

آموزش (برای سطح سفیر به بالا)

 آموزش در شبکه نتورک طیف آموزش می تواند از صفر یک نمودار که به معنی سلف اجوکیشن یا همان خودآموز می باشد آغاز شده و تا مس اجوکیشن یا همان آمو...